Jestes
niezalogowany
ZALOGUJ

      

Jarek Cie¶la
Jarosław Cie¶la
Olsztynek
Biegaj±ce Małżeństwo

Ostatnio zalogowany
2018-10-18,19:37
Przeczytano: 3993/1664679 razy (od 2016-03-25)

 ARTYKUŁ 
Srednia ocen:7.5/4

Twoja ocena:brak


Solne kąpiele dla biegaczy
Autor: Jarosław Cieśla
Data : 2016-03-26

Po treningu nasze zmęczone ciało wymaga regeneracji i odnowy. Nie tylko wtedy, gdy bieg był naprawdę intensywny, szybki i bardzo wyczerpujący. Sprawność naszego organizmu warunkuje jakość kolejnego treningu. Gdy czujemy ból w mięśniach, to trudno jest biec w założonym tempie. Zresztą to nie tylko o to chodzi. Warto by trening dawał nam radość. Nie lubimy przecież czuć bólu przy każdym ruchu. Dlatego ważne jest aby we właściwy sposób przygotować swoje ciało, do intensywnego wysiłku.

Po każdym nawet dość lekkim treningu nasz organizm jest nieco wyjałowiony. Wraz z potem pozbywamy się wielu minerałów, które później należy uzupełnić. Oprócz spożycia napojów izotonicznych dobrym rozwiązaniem jest poddanie regeneracji całego ciała poprzez kąpiele w soli. W sprzedaży są produkty specjalnie zalecane sportowcom. Wiele osób korzysta też z tzw. soli kuchennej. Oczywiście zamiast kąpieli ogólnej można np. moczyć w wodzie z rozpuszczoną solą tylko nogi, które po wyczerpującym biegu są zmęczone i obolałe. Te osoby, które mają częściej niż inni problemy ze skurczami powinny korzystać z sesji solankowych.



Polecane rodzaje soli do kąpieli solankowych

Dla sportowców

Ważną sprawą jest uzupełnienie utraconych podczas biegu minerałów. W mieszankach specjalnie przygotowanych dla osób aktywnych fizycznie występują wszystkie niezbędne składniki. Są to np. jony sodu, potasu, manganu, wapnia, magnezu, żelaza oraz bromkowe, chlorkowe, fluorkowe i jodkowe. Mnogość minerałów ma zapewnić prawdziwą terapię dla umęczonego ciała, ale także i umysłu.

Sól Epson
Niektórzy bardziej znają ją jako sól angielską. Jest to siarczan magnezu. Kąpiel w takiej solance to bardzo dobre rozwiązanie dla tych osób, które cierpią na niedobór magnezu. Jak wiadomo to ważny i cenny biopierwiastek dla człowieka. Jest potrzebny organizmowi, gdyż odpowiada np. za skurcze naszych mięśni. Pełni też znaczącą rolę we właściwym działaniu układu nerwowego oraz ma wpływ na odporność organizmu. Jest bardzo istotny i ważny dla osób regularnie ćwiczących i aktywnych fizycznie.

Sól z Morza Martwego
Bardzo wiele związków mineralnych występujących w tej soli powoduje, że ma ona wpływ nie tylko na procesy regeneracyjne. Wpływa także na odchudzanie, działa leczniczo na skórę oraz łagodzi stres. Kąpiele solankowe poprawiają ogólną kondycję zdrowotną organizmu. Dzieje się tak dzięki występowaniu w tej soli stężeniu związków żelaza, potasu, krzemu, wapnia, magnezu, jodu, fluoru, bromu, sodu oraz glinu.

Sól himalajska
Jest uznawana za jedną z najczystszych i najzdrowszych. Nie zawiera żadnych zanieczyszczeń pochodzących ze środowiska. Jest to sól krystaliczna. Posiada właściwości lecznicze oraz regeneracyjne. Naukowcy podają, że występuje w niej 83 minerały. Są one niezbędne do tego, aby organizm ludzki mógł właściwie funkcjonować. Bardzo drobne cząsteczki tej soli są doskonale wchłaniane przez komórki.



Korzyści kąpieli solankowych

Regeneracja skóry

Często bywa tak, że podczas treningów nasza skóra jest narażona na działanie promieni słonecznych, wilgoci oraz mrozu. Kąpiele solankowe wpływają na poprawę jej elastyczności i ujędrnienia. Jest wtedy bardziej napięta i lepiej ukrwiona.

Podczas przemierzania wielu kilometrów na częściach stopy i palcach powstają obtarcia. Tak samo dzieje się jeśli mamy niedopasowaną odzież. Podrażnienia skóry w okolicach pach są częstym tego skutkiem. Dlatego kąpiele w soli łagodzą takie objawy i są kojące dla urażonych miejsc na ciele biegacza.

Regeneracja mięśni
Kto biega systematycznie doskonale wie, że bolące mięśnie to niestety norma wśród intensywnie trenujących zawodników. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że należy się rozciągać, rolować i korzystać z masaży. Jednak dobrze jest też po prostu poleżeć w wannie w solance, dając odpocząć swojemu ciału. Woda z rozpuszczoną w niej solą, dotrze do każdego zakamarka ciała, wpłynie na nasze mięśnie i pozwoli na ich efektywną regenerację.

Odprężenie psychiczne
Osoby, które systematycznie po treningu biegowym korzystają z kąpieli solankowych wiedzą, że to nie tylko regeneracja dla organizmu czysto fizycznie. Poleżenie w wannie uspokaja i pozwala wypocząć także umysłowi. Wiele osób korzysta z gorących kąpieli w soli i na początku trudno jest wytrzymać w wodzie nawet 10 minut. Jednak jeśli powoli przyzwyczaimy organizm do takich ,,zabiegów", to będziemy z wielką chęcią z nich korzystać.



Łagodzenie bólu
Sól wraz z ciepłą wodą powoduje wzmocnienie przepływu krwi. Naczynia krwionośne pod wpływem ciepła się rozszerzają, tlen dostarczany jest łatwiej dzięki czemu regeneracja następuje dużo szybciej. Wszelkiego rodzaju bóle, które powstały na skutek naszej intensywnej aktywności fizycznej, ustępują. Pod wpływem działania kąpieli solankowej powrót do pełnej dyspozycji jest znacznie bardziej komfortowo i szybszy. Do kolejnego treningu możemy przystąpić na pełnych obrotach, przez co będzie on efektywny.

Skuteczniejsze uzupełnienie składników mineralnych
Ciepła woda powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Dzięki temu minerały występujące w składzie soli, którą użyliśmy do kąpieli, łatwiej przedostają się do naszego organizmu. Nie ma problemów z ich wchłanialnością przez skórę. W taki sposób możemy efektywnie uzupełnić braki spowodowane poceniem się naszego ciała podczas treningu biegowego. Kąpiel solankowa będzie miała zbawienny wpływ na organizm, zwłaszcza po biegach bardzo długich: ultramaratonach, zawodach w górach oraz takich które odbywają się w czasie upałów.

Działania lecznicze i rehabilitacyjne
Sportowiec, który regularnie trenuje, narażony jest częściej na różnego rodzaju ryzyko zachorowania, czy też kontuzji. Organizm jest osłabiany przez stosowanie wzmożonego wysiłku. Jeśli przytrafi się uraz, to kąpiele solankowe pomogą w szybszym dojściu do zdrowia i pełnej sprawności fizycznej. Działanie solanki oraz ciepłej wody powoduje przekrwienie naczynek znajdujących się na skórze. Sól o wysokim stężeniu sprawia, że roztwór dociera do miejsc znajdujących się głębiej pod skórą i łatwiej niweluje wszelkie stany zapalne. Szybszy przepływ krwi powoduje zaleczanie uszkodzonych tkanek powstałych w wyniku mikrourazów.



Wpływ na poprawę odporności organizmu

Ważną rzeczą jest to, że po kąpieli nie powinniśmy przez jakiś czas spłukiwać naszego ciała. Dobrze jest, aby po odparowaniu wody, kryształki chlorku sodu pozostały na skórze. Dzięki temu mają możliwość wniknięcia głębiej. Takie działanie powoduje, że organizm zwiększa swoją odporność. Im dłużej będziemy mieli na sobie ten ,,solny płaszcz", tym efekty będą większe. Stajemy się bardziej odporni na wszelkiego rodzaju infekcje oraz zmniejsza się ryzyko powikłań przy stanach zapalnych, dzięki temu, że krew zaczyna szybciej krążyć po zażyciu gorącej kąpieli w solance.

Odpowiednia regeneracja to przyczynek do sukcesów sportowych. Kąpiele solankowe na pewno w tym nam pomogą. Należy jednak zdać sobie sprawę z tego, żeby nie stosować ich bezpośrednio po treningu, bo możemy się po nich czuć jeszcze bardziej osłabieni. Warto też, po np. 2-3 tygodniowych sesjach zrobić sobie przerwę. Do wszystkiego bowiem nalezy podchodzić z umiarem.



Komentarze czytelników - 13podyskutuj o tym 
 

olarun

Autor: olarun, 2016-03-26, 16:05 napisał/-a:
Bardzo dobry artykuł.
Znalazłam tu wszystkie inf, których potrzebowałam.
Dziekuje!!

 

sherpa

Autor: sherpa, 2016-03-26, 18:10 napisał/-a:
Wszystk ok. Brakuje tylko proporcji (ile soli na jaką ilość wody)

 

Jarek Cie¶la

Autor: burmur, 2016-03-26, 20:04 napisał/-a:
Pewien znany producent soli dla sportowców (nie będę reklamował :-)) podaje, że należy do pełnej wanny wsypać 1 lub 2 kg soli. Myślę, że po kilku kąpielach samemu można to dopasować. Ja właśnie sól tego producenta wsypuję w ilości ok. 1 kg i napełniam wody tyle, żeby po prostu zamoczyć jak największy obszar ciała.

 

fan10

Autor: fan10, 2016-03-28, 19:18 napisał/-a:
LINK: http://naturadlapiekna.pl/pl/p/Chlorek-m

dobrą opcją dla nas biegających jest moczenie nóg w ciepłej wodzie z dodatkiem chlorku magnezu.
Trochę więcej na temat w linku.

 

Martix

Autor: Martix, 2016-03-29, 10:53 napisał/-a:
Jako dzieciak w Sanatorium w Kolobrzego w latach 80-tych kąpaliśmy się "na waleta" w basenie solankowym. Było to na dolegliwości skórne. Teraz przydałoby się na stawy o ile one pomagają na to!

 

BoXJakub

Autor: BoXJakub, 2016-03-29, 23:59 napisał/-a:
Witam Używam po każdym dłuższym wybieganiu i bardzo sobie chwalę ! czuje sie jak nowo narodzony :p Pozdrawiam i Polecam S*** THERAPY.

 

henry

Autor: henry, 2016-03-30, 09:44 napisał/-a:
Solanki są świetne sam je często robię niestety słól solankowa jest droga. W sklepach można było kupić może jeszcze jest sól drogową , to jest normalna prawdziwa sól tyle ,ze mniej oczyszczona , jest za to kilka razy tańsza .

 

patistar

Autor: patistar, 2016-04-29, 14:07 napisał/-a:
To naprawdę działa cuDA :)

 

Else

Autor: Else, 2016-06-24, 11:11 napisał/-a:
Naprawdę? działa? A nie jest to kwestia efektu placebo?

 

Collins

Autor: Collins, 2016-12-05, 14:45 napisał/-a:
LINK: http://www.portalmmo.pl/

Kąpiele solankowe są świetne, nie wiem jak to działa, ale niesamowicie odprężają. Gdzieś czytałem, że bardzo poprawiają wentylację płuc, przez co zwiększają również wydolność organizmu = idealne dla biegaczy.

 








Advertisement









Advertisement

 Ostatnio zalogowani
ab
05:30
Tusik
04:48
KMS
00:24
84cantona7
23:52
apacz08
23:37
piotrhierowski
22:50
natalson
22:48
sasu
22:41
Dana M
22:34
esperlando@onet.eu
22:27
stawarzp
22:26
runner
22:17
mateusz strazak
22:10
Martins
21:57
staszek63
21:47
StaryCop
21:36
|    Redakcja     |     Reklama     |     Regulamin     |