Jestes
niezalogowany
ZALOGUJ

          

burmur
Jarosław Cie¶la
Olsztynek
Biegaj±ce Małżeństwo

Ostatnio zalogowany
2017-01-17,15:58
Przeczytano: 2712/81449 razy

 ARTYKUŁ 
Srednia ocen:0/0

Twoja ocena:brak


Biegacz pod nadzorem dietetyka
Autor: Jarosław Cieśla
Data : 2017-07-14

Często tak jest, że ci, którzy są aktywni ruchowo, również zaczynają interesować się dietą. Wiadomo, że bieganie nawet amatorskie wymaga sporego wysiłku. Organizm jest poddawany podczas treningów dużym obciążeniom, dlatego trzeba go specjalnie traktować. To co spożywaliśmy do tej pory może już nie wystarczać albo też nagle okazuje się, że nawet przeszkadza, bo przybieramy na wadze lub po prostu gorzej się czujemy.



Odpowiednio dobrana, zbilansowana dieta pozwoli na właściwą regenerację po wyczerpującym biegu lub po całym sezonie startowym. Wiele zasad żywieniowych znajdziemy na różnych portalach Internetowych. Opisują je znani biegacze, trenerzy i instruktorzy sportowi. Problem w tym, że porady są ogólnikowe, a nie uwzględniają podejścia indywidualnego. Gotowe przepisy mogą przecież zawierać produkty, które jednym pomogą, ale innym biegaczom wręcz zaszkodzą.

Często intuicyjnie podchodzimy do własnej diety. Popularne jest stwierdzenie, że organizm domagał się lub potrzebował danego produktu, dlatego po niego sięgnęliśmy. Po prostu czasami mamy na coś ochotę i to spożywamy. Oczywiście różnie na tym wychodzimy. To są delikatne kwestie i bardzo indywidualne. Przede wszystkim chcemy wiedzieć czy pożywienie, które przyjmujemy dostarcza nam wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, który poddawany jest reżimowi treningowemu. Zwłaszcza jeśli ciężko trenujemy, a potem startujemy w zawodach biegnąc na maksimum swoich możliwości. Jeśli mamy wątpliwości, czy właściwie wspomagamy własny organizm pod względem odżywiania, to na pewno warto wybrać się do specjalisty.

Wizyta u dietetyka kosztuje, dlatego chcielibyśmy być potraktowani właściwie i z należytą powagą. Zależy nam przecież na efektach takich konsultacji, czyli lepszym samopoczuciu, zdrowiu, zgubieniu zbędnych kilogramów i dobrych wynikach biegowych. Dlatego warto wybrać się do dietetyka, który już współpracował z biegaczami lub sportowcami związanymi z dyscyplinami wydolnościowymi. Jeśli sam biega lub ćwiczy, to jeszcze lepiej.



Żeby określić dokładnie co możemy spożywać, a czego unikać specjalista powinien zlecić nam najpierw wykonanie badań. Natalia Ulewicz dietetyk kliniczny, trener personalny i instruktorka fitness przed konsultacją chce dowiedzieć się jak najwięcej o osobie, z którą ma współpracować.

- Podstawowymi badaniami jest przede wszystkim: morfologia z rozmazem, lipidogram, elektrolity, tsh, glukoza, insulina na czczo czy proteinogram, badanie ogólne moczu z rozmazem - mówi. - Dobrze byłoby także sprawdzić pracę wątroby, lecz generalnie podstawą jest wykonanie badań w oparciu o samopoczucie i ewentualne dolegliwości zdrowotne - dodaje.
Wyniki takich badań po prostu stanowią podstawę do oceny stanu naszego zdrowia. Pozwolą w sposób właściwy dobrać odpowiednie pożywienie. Jeśli się na coś uskarżasz, to być może potrzebne będą dodatkowe badania specjalistyczne.

- Wyniki badań powiedzą nam w zasadzie wszystko o naszym organizmie - przekonuje Natalia Ulewicz. - Pokażą jak pracuje nasz organizm od środka, jak wygląda wchłanianie, odżywienie organizmu i czy nie ma niedoborów. Dowiemy się też jak pracuje wątroba, nerki i inne organy wewnętrzne.



Dietetyk, który daje nam gotowe przepisy bez wykonania badań jest wg mnie mało wiarygodny. Skąd w takim razie może wiedzieć czego nam brakuje, a czego mamy za dużo? Może występuje problem z jakiś narządem lub cierpimy na schorzenie, o którym nic nie wiemy. Niektórzy biegacze regularnie wykonują badania idąc później z wynikami do lekarza rodzinnego. To może być jednak nie wystarczające, gdyż lekarz nie poda nam na tej podstawie dokładnego jadłospisu. Na pewno dietetyk spojrzy na to głębiej i oczywiście pod kątem właściwego dla nas pożywienia.

Może się okazać, że niektóre pokarmy, które do tej pory spożywaliśmy szkodziły naszemu organizmowi. Po ich odstawieniu lepiej się czujemy. Po odpoczynku szybciej wracamy do pełnej sprawności, co po prostu przekłada się na to, że możemy w zwiększonym tempie pokonać dany odcinek. Pożywienie, którego organizm nie toleruje wpływa na uszkadzanie tkanek i degradację różnych narządów. To powoduje dolegliwości, schorzenia i ogólne złe samopoczucie.



Specjalista żywieniowy powinien też przeprowadzić dokładny wywiad z nami. To pozwoli określić co powinniśmy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z diety. Ważne jest, aby opowiedzieć o swoich chorobach, dolegliwościach, czy też schorzeniach i przyjmowanych farmaceutykach. To dotyczy także środków antykoncepcyjnych.

- Bardzo ważna jest indywidualizacja - mówi Natalia Elewicz. - Każdy z nas jest inny i nie ma cudownej recepty jednakowej dla wszystkich. Często dobieramy plan posiłków nie biorąc pod uwagę zdrowia, które powinno być priorytetem.

Ważne kwestie, na które często nie zwracamy uwagi, to nasz styl życia. Czyli ile czasu śpimy, w jakich warunkach spożywamy pokarmy, czy mamy stresującą pracę oraz jakie są nasze preferencje żywieniowe. Takie szczegółowe kwestie mogą dać pełny obraz dietetykowi o naszym życiu. Wyjdą tu braki, zaniedbania i być może przyczyny gorszego samopoczucia.

Ważną kwestią jest stały kontakt z dietetykiem. Dobrze jeśli na bieżąco zapisujemy co spożywamy, w jakich godzinach oraz opisujemy swoje samopoczucie i monitorujemy wagę. Takie obserwacje pozwolą nam stwierdzić jakie skutki przynosi jadłospis zaproponowany przez dietetyka. Po konsultacjach będzie można wprowadzać pewne zmiany lub poprawki. Sami też ocenimy po spożyciu jakich produktów nasz biegowy trening wypadł lepiej i jak się czuliśmy. Zapiski i stały monitoring samopoczucia, to elementy, które dadzą nam odpowiedzi na wiele pytań.



Opieka dietetyka jest istotna zwłaszcza dla amatorów, którzy oprócz treningów biegowych mają jeszcze obowiązki związane z pracą, domem i rodziną. Dzięki dobremu planowi żywieniowemu łatwiej będzie im ze wszystkim sobie poradzić. Przede wszystkim regeneracja po wysiłku przebiegnie efektywniej. Oprócz dobrania właściwych produktów żywieniowych dietetyk może tez zlecić przyjmowanie odpowiednich suplementów.

Odpowiednia dieta, to również kwestia zwiększenia odporności organizmu oraz ochrony przed przeziębieniami i chorobami. To ważne, bo jak jest zdrowie, to na treningu biegowym więcej można ,,wycisnąć" z organizmu. Bieg jest efektywniejszy, co wpływa nie tylko na poprawę jego jakości, ale też podbudowuje psychicznie. Jeśli czujemy, że fizycznie jest wszystko dobrze, organizm funkcjonuje jak należy, to rośnie pewność siebie i poczucie własnej wartości. Jest zapał i chęć do podnoszenia sobie poprzeczki.



- Indywidualna dieta stosowana pod nadzorem dietetyka może wpłynąć na jakość naszych treningów i samego biegu - przekonuje Natalia Ulewicz. - Przede wszystkim ma ona na celu minimalizację stanów zapalnych, uzupełnienie niedoborów, zapobieganie kontuzjom. Dobrze dobrane posiłki wpływają korzystnie na wydolność czy chociażby regenerację po treningu. Nigdy nie ma jednej drogi do celu. Wszystko zależy od tego co chcemy osiągnąć. Jeżeli wykonywane przez nas treningi mają po prostu poprawić zdrowie i zapewnić udane i długie życie, posiłek potreningowy może się znacznie różnić od tego, który ma pomóc w osiągnięciu jak najlepszych wyników w treningu.

Więcej ciekawych artykułów znajdziecie na stronie autora: biegajacemalzenstwo.pl



Komentarze czytelników - 1podyskutuj o tym 
 

Ryszard N

Autor: Ryszard N, 2017-07-15, 14:55 napisał/-a:
To jest tak nudne, że ledwo dobrnąłem do końca,... litości,...
Całą filozofia, można spokojnie zawrzeć w pięciu zdaniach. Zbiór komunałów. Fatalna składnia, powtarzające się tezy plus nieporadne lokowanie produkty. Podejrzewam, że biegające małżeństwo, fajnie biega i sugeruje aby na tym się skupić.

 



















 Ostatnio zalogowani
lordedward
16:34
Andrzej Hendrysiak
16:26
Larrens
16:02
szimi73
16:01
Peepuck
16:00
przemi74
16:00
Frycus
15:41
niedzielny truchtacz
15:41
Kondziu_91
15:36
pawel.agat@interia.pl
15:29
przemek300
15:28
henrykchudy
15:27
birdie
15:23
cyzik
15:19
Terebint
14:52
MissWitch
14:47
|    Redakcja     |     Reklama     |     Regulamin     |