Jestes
niezalogowany
ZALOGUJ

 

METRYKA WATKU DYSKUSYJNEGO
  Dyscyplina  
  Status  Wątek aktywny ogólnodostępny
  Wątek założył  marcin.brynda (2013-01-22)
  Ostatnio komentował  Sawi (2020-10-14)
  Aktywnosc  Komentowano 31 razy, czytano 1841 razy
  Lokalizacja
 aaa - brak lokalizacji
  Sponsor watku  
Wątek wielostronicowy, wyświetlana strona:    1  2  
Do tego tematu podpięte są artykuły:
Poradnik Kalenji: kiedy pobiec pierwszy maraton?(Marcin Nagórek, 2013-01-22)
 

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ W TYM WĄTKU

POWRÓT DO LISTY WĄTKÓW DYSKUSYJNYCH



a.Klimczak
Adam Klimczak

Ostatnio zalogowany
2024-01-04
12:14

 2013-01-26, 00:22
 
Czemu nie przeczytałem tego artykułu 2 lata temu?
Teraz już za późno, mam na koncie 11 maratonów.
Za głupotę się płaci :)

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA
  PRZECZYTAJ MÓJ BLOG (143 wpisów)
  ZOBACZ GALERIĘ MOICH ZDJĘĆ (9 sztuk)


magdagdansk

Ostatnio zalogowany
2024-01-14
23:10

 2013-02-25, 18:57
 
Dobry artykul. Troche mnie sprowadzil na ziemie :-)
Bardzo rozsądne podejście i do tego bardzo konkretne rady. Super.

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA

 



Michału
MaratonyPolskie
TEAM


Ostatnio zalogowany
2023-07-06
12:00

 2013-02-25, 19:19
 
Pierwszy maraton przebiegłem pół roku po debiucie biegowym w zawodach, którym był..półmaraton. Do maratonu nie stosowałem żadnego planu treningowego i wyszło przyzwoite 4:12

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA


Neko
Ireneusz Miler

Ostatnio zalogowany
2018-04-19
15:28

 2013-02-25, 22:11
 
2013-02-25, 19:19 - Marathon Man napisał/-a:

Pierwszy maraton przebiegłem pół roku po debiucie biegowym w zawodach, którym był..półmaraton. Do maratonu nie stosowałem żadnego planu treningowego i wyszło przyzwoite 4:12
A była ta słynna "ściana" ?

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA


barcel

Ostatnio zalogowany
---


 2013-03-08, 10:52
 
Ciekawe podejście i w większości się zgadzam z Autorem. Choć wg mnie dla osoby zaczynającej biegać od zera, to droga do maratonu powinna trwać około 8 lat. Niemniej wiadomo, że cierpliwość nie jest domeną ludzką ;-)

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA


ona
Barbara W.

Ostatnio zalogowany
2024-03-26
17:28

 2016-03-05, 11:29
 spróbowałam
dwa lat temu spróbowałam , bez żadnego przygotowania przebiec maraton , powiedziałam sobie ww duchu , dam to dam rade , nie to zejdę i ok... miałam 59 lat , a biegam od pięciu lat...No i mimo żadnych przygotowań znalazłam się w czasie... a co mi z życiówek , nawet jeśli bieg byłby nawet na 10 , czy 15 km... ja biegam dla siebie, nigdy się nie ścigam , a poza tym , na maratonach , jak wiemy , obcokrajowcy i tak Polakom odbierają miejsca , no wiec po co mi co 2 tygodnie , biegać od 10 do 25 , a nawet jak się spotkałam raz z takimi co ćwiczyli , słyszałam , że robią po 30 km... Młodym na tym zależy , by mieć życiówki, a mnie na tym , by zmieścić się w czasie i koniec... Kiedy biegłam w 2015 roku na półmaratonie , przeczytałam w komentarzu młodzieniec chwalił się , że przebiegł ten półmaraton w ciągu dwóch godzin...O , pomyślałam sobie, że odpowiem mu na to....i napisałam wtedy ..A co ja mam powiedzieć , mając 60 lat , gdy się znalazłam na mecie po tobie człowieku, za 14 min. z sekundami?... na półmaraton był limit 3,5 godziny , no i ?... Co mi tam z przygotowaniami, dla mnie liczy się to : Wystartować , przebiec i dobiec do mety.... Zawsze swoim, spoko tempem i ok....a ile mimo to , miałam miejsca na podium , a czasem zaskakujące , bo niespodziewanie , nawet na myśl nie przyszło mi...Tak robię do dziś , a jeszcze niejedne maratony , czy półmaratony , a nawet inne jak mam za darmo , bo mam zwolnienie np. z orzeczeniem , albo już jako K-60....Kontuzji nie miałam , mnie wystarczy bieg dla zdrowia, przyjemności , a nie po to , by o minute być wcześniej niż na poprzednim... w tygodniu ćwiczę od 5 km do 10 km , czasem 2,5 i to mi wystarcza do dziś...Albo radość , zadowolenie ma mi to robić , i tak to uważam do dziś , więc spoko jadę i startuje gdzie chcę.. Nie mam 20 lat , by mi miało zależeć na sylwetce i spaść z wagi , bo niejedna młoda by chciała tak wyglądać jak ja...A jak słyszę , gdy młodzi wymijający mnie , wydają aż niesamowite , głośne jęki , to co wtedy pomyśleć oo takim ? jeszcze na tysiące ludzi ?...dla mnie to głupota, albo zdrowie ważniejsze , albo zadychy i jęki ..

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA
  PRZECZYTAJ MÓJ BLOG (9 wpisów)
  ZOBACZ GALERIĘ MOICH ZDJĘĆ (8 sztuk)


Admin
Michał Walczewski
MaratonyPolskie
TEAM


Ostatnio zalogowany
2024-03-28
11:01

 2016-03-05, 12:55
 
2016-03-05, 11:29 - ona napisał/-a:

dwa lat temu spróbowałam , bez żadnego przygotowania przebiec maraton , powiedziałam sobie ww duchu , dam to dam rade , nie to zejdę i ok... miałam 59 lat , a biegam od pięciu lat...No i mimo żadnych przygotowań znalazłam się w czasie... a co mi z życiówek , nawet jeśli bieg byłby nawet na 10 , czy 15 km... ja biegam dla siebie, nigdy się nie ścigam , a poza tym , na maratonach , jak wiemy , obcokrajowcy i tak Polakom odbierają miejsca , no wiec po co mi co 2 tygodnie , biegać od 10 do 25 , a nawet jak się spotkałam raz z takimi co ćwiczyli , słyszałam , że robią po 30 km... Młodym na tym zależy , by mieć życiówki, a mnie na tym , by zmieścić się w czasie i koniec... Kiedy biegłam w 2015 roku na półmaratonie , przeczytałam w komentarzu młodzieniec chwalił się , że przebiegł ten półmaraton w ciągu dwóch godzin...O , pomyślałam sobie, że odpowiem mu na to....i napisałam wtedy ..A co ja mam powiedzieć , mając 60 lat , gdy się znalazłam na mecie po tobie człowieku, za 14 min. z sekundami?... na półmaraton był limit 3,5 godziny , no i ?... Co mi tam z przygotowaniami, dla mnie liczy się to : Wystartować , przebiec i dobiec do mety.... Zawsze swoim, spoko tempem i ok....a ile mimo to , miałam miejsca na podium , a czasem zaskakujące , bo niespodziewanie , nawet na myśl nie przyszło mi...Tak robię do dziś , a jeszcze niejedne maratony , czy półmaratony , a nawet inne jak mam za darmo , bo mam zwolnienie np. z orzeczeniem , albo już jako K-60....Kontuzji nie miałam , mnie wystarczy bieg dla zdrowia, przyjemności , a nie po to , by o minute być wcześniej niż na poprzednim... w tygodniu ćwiczę od 5 km do 10 km , czasem 2,5 i to mi wystarcza do dziś...Albo radość , zadowolenie ma mi to robić , i tak to uważam do dziś , więc spoko jadę i startuje gdzie chcę.. Nie mam 20 lat , by mi miało zależeć na sylwetce i spaść z wagi , bo niejedna młoda by chciała tak wyglądać jak ja...A jak słyszę , gdy młodzi wymijający mnie , wydają aż niesamowite , głośne jęki , to co wtedy pomyśleć oo takim ? jeszcze na tysiące ludzi ?...dla mnie to głupota, albo zdrowie ważniejsze , albo zadychy i jęki ..
Pół roku temu prowadziłem znajomą w debiucie maratońskim w Warszawie. Ją, i jej męża musiałem niemal siłą trzymać, żeby się nie śpieszyli - pobiegliśmy turystycznie po 6:10 km. Na mecie byli pod wrażeniem, że można biegać w zawodach dla przyjemności, zabawy, bez rywalizacji. Zawsze jak startowali - dyszki, półmaratony - to byli zajechani ściganiem się. A tu - sama przyjemność! Pamiętajmy, nie trzeba od razu być mistrzem olimpijskim i każdego startu traktować jak wyścig :-)

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA
  ZOBACZ GALERIĘ MOICH ZDJĘĆ (87 sztuk)

 



39 i 1/2
Krzysiek . Jan OFF Ski

Ostatnio zalogowany
---


 2016-03-05, 16:35
 
tak.ale czy autor artykuły zamocno nie straszy amatorów?

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA
  ZOBACZ GALERIĘ MOICH ZDJĘĆ (5 sztuk)


Runner71
Dave

Ostatnio zalogowany
2016-05-20
06:17

 2016-03-17, 12:04
 
2016-03-05, 16:35 - 39 i 1/2 napisał/-a:

tak.ale czy autor artykuły zamocno nie straszy amatorów?
Czy straszy? Ja bym raczej powiedział, że autor ma bardzo dziwne podejście do kwestii samego maratonu.

Najpierw pisze, że:
"..Bieg (maratoński) jest prawdziwym testem wytrzymałości mięśni..",

a potem:

"..Ktoś, kto zaczyna bieganie, ani mięśniowo, ani kondycyjnie nie jest przygotowany do szybkiego biegu.."

Dlaczego pierwszy maraton musi być pokonany w szybkim tempie?


Potem czytam dalej:
"..Biega więc wolno, a ponieważ czyta, że do maratonu należy biegać dużo, biega dużo. Efekty są dramatyczne. Przy bardzo wolnym biegu technika jest kiepska..".

W tym artykule jest mowa o przygotowaniu debiutanta czy profesjonalisty? Bo odnoszę wrażenie, że chodzi o tego drugiego.


Dalej czytam..:
"..Proszę pomyśleć - jak wielu znacie biegaczy, którzy doznali kontuzji w czasie samego maratonu? Otóż - niewielu. A ilu takich, którzy uszkodzili się na etapie przygotowań? Całe tabuny..."

Biegaczy którzy doznali kontuzji w czasie maratonu jest mnóstwo. Wystarczy po danej imprezie maratońskiej poczytać, ile osób nie było w stanie zrobić zakładanego celu bo.. przytrafiła im się kontuzja.


Dalej..:
"..Problem z treningiem do maratonu polega na tym, że jest on długi i monotonny. Pod względem techniki dla początkujących jest to dramat..

..Biega więc wolno, a ponieważ czyta, że do maratonu należy biegać dużo, biega dużo. Efekty są dramatyczne..".

Nie zgodzę się!
Właśnie początkujący biegacz powinien biegać wolno i długo niż szybko i krótko. Stosując pierwszą technikę buduje swoją wytrzymałość fizyczną i psychiczną o której często wielu radzących zapomina.


Dalej..:
"..Skąd się biorą kontuzje początkujących? Po pierwsze, z nadmiernej ambicji, a po drugie - z tych złych nawyków ruchowych..".

A gdzie są buty w tym wszystkim?..
To już obuwie nie jest ważne w przygotowaniu do biegu maratońskiego?..


Buty jak buty ale końcowa część artykułu nieźle mnie zszokowała ponieważ kolega radzi by pierwszy maraton był dopiero po 4 latach..

Yhy - jak patrzę się na stale zwiększającą frekwencję biegaczy w maratonach to nikt nie stosuje zasady kolegi i ci biegacze czują się bardzo dobrze.


Dalej..:
"..W tym modelu pierwszy start w maratonie, na zaliczenie, ma miejsce dopiero po 3 latach biegania. To jest i tak wcześnie. Prawdziwy trening do maratonu zaczyna się w czwartym roku, a i tak musi być ulgowy, mniejszy objętościowo. Taki sposób przygotowania pozwala na:

- trening bezpieczny, bez kontuzji, chorób, przeciążeń, zniechęcenia
- maksymalizację wyników w kolejnych latach dzięki zbudowaniu pprawnej bazy miesniowej i technicznej..".


Odkładanie przygotowań maratońskich na 3 lata w przód u kogoś kto np. biega regularnie już 1 rok jest bezsensu bo taka osoba wpadnie w rutynę i będzie cały czas biegała te same dystanse.

Coraz większa ilość początkujących biegaczy korzysta już z pomocy doświadczonych biegaczy więc takie osoby mogą podejść do maratonu już w 2 roku.


Na zakończenie..:
"..Należy pamiętać, że ktoś, kto zacznie od zera trening do maratonu, będzie prawdopodobnie biegaczem słabszym technicznie i wolniejszym..

..W kolejnych latach będzie to obciążenie, które uniemożliwi uzyskanie maksymalnych wyników nie tylko w maratonie, ale i na dystansach krótszych..".


W taki sposób nie zachęcasz ludzi do biegania bo pokazujesz, że jeśli ktoś biega wolno to nie nadaje się do maratonów a już napewno do biegów ultra.

Znam ludzi, którzy na początku przygody z bieganiem dystans 10 km robili w 2 godziny a po roku robią to w 40 minut. Wcale nie pędzili na treningach bo szybkość tak naprawdę przychodzi z czasem.


Owszem, technika przygotowań do maratonu jest bardzo ważna ale ja pisząc taki artykuł zacząłbym raczej od butów a nie od kwestii szybkości na treningach, straszeniu i pisaniu o przygotowaniach trwających minimum 4 lata gdzie materiał kończy się słowami:

"..Dopiero w kolejnych latach (po 4-ech) tradycyjne, ciężkie przygotowanie do maratonu..".

Ciężkie? A po co ciężkie na zaliczenie?..

Jasne, jak ktoś celuje w czas np. 3h, 30min to muszą być ciężkie ale przy czasie 5..6 godzin przygotowania wcale nie muszą być tak mocne.


Tak jak już napisał Admin:

..Pamiętajmy, nie trzeba od razu być mistrzem olimpijskim i każdego startu traktować jak wyścig :-) ..

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA


sz.p.szakal

Ostatnio zalogowany
2020-03-06
21:21

 2016-03-23, 08:08
 
Nie brałbym tego tekstu za pewnik. Dlaczego nie biec pierwszego maratonu w drugim, trzecim lub w piątym roku? Tylko akurat w czwartym? Dlatego bo tak napisał autor? Moim zdaniem każdy człowiek jest jednostką indywidualną, każdy ma choćby z natury inaczej rozwinięte mięśnie. Lub po prostu przed rozpoczęciem z bieganiem można mieć doświadczenia ze sportem ktoś całe życie jeździ rowerem do pracy inny całe życie na poziomie amatorskim gra w piłkę nożną itp.
Ja osobiście swój maraton zaplanowałem na trzeci rok biegania i uważam że, nie robię źle. Wręcz przeciwnie...

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA


Sawi
Krzysztof

Ostatnio zalogowany
---


 2020-10-14, 15:55
 za wcześnie
Można się rozpisywać, każdy uczy się na swoich błędach. Ciekawe czy jest taka/taki co pobiegł w odpowiednim dla siebie czasie 😅

  SKOMENTUJ CYTUJĄC
  NAPISZ LIST DO AUTORA
  ZOBACZ GALERIĘ MOICH ZDJĘĆ (17 sztuk)

Wątek wielostronicowy, wyświetlana strona :1  2  

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ W TYM WĄTKU

POWRÓT DO LISTY WĄTKÓW DYSKUSYJNYCH




 Ostatnio zalogowani
Ty-Krys
22:27
wigi
22:10
kubawsw
22:03
Jawi63
21:49
rolkarz
21:46
Henryk W.
21:45
Rehabilitant
21:44
entony52
21:38
valdano73
21:36
AntonAusTirol
21:24
mar_ek
21:00
conditor
20:51
Namor 13
20:31
tomasso023
20:27
staszek63
20:23
Rapi15
20:22
|    Redakcja     |     Reklama     |     Regulamin     |